Dag 8 tot en met 10

19 maart 2017 - Nha Trang, Vietnam

Verblijven in een homestay, de floating markets, heel veel reizen, de CuChi Tunnels, schieten én mijn eerste ervaring met de nachttrein. Dag 8 tot en met 10 van mijn reis.

Dag 8 Càn Tho, Vietnam
Vanmorgen zijn we om 6.45 vertrokken vanuit Sihanoukville voor een lange busreis naar Càn Tho van ongeveer 10 uur. De korte nachten en vele dingen die je meemaakt hadden me een beetje gebroken dus ik heb heerlijk 10 uur geslapen

We kwamen rond 5 uur aan in Càn Tho waar we gingen overnachten bij een homestay. Dit is een soort van hutje bij lokale bewoners. We kregen eerst een rondleiding door het gebied waar ze wonen. Indrukwekkend om te zien hoe mensen hier leven: kleren wassen in de rivier, eigen vis vangen voor eten en eigen bananen plukken van de bomen. Voor hun is het normaal maar ik kijk er van op. Ook de huizen zijn afgedekt met platen en hebben geen normale deuren. Wat hebben wij het dan toch goed.

IMG_2831
'S avonds gingen we een typisch Vietnamees gerecht maken genaamd Báhn Xèo. Helaas was mijn buik nog steeds een beetje van de kaart door al het eten hier dus bleef ik veilig met de rijstcrackers. Het eten is hier super maar tussen de kale Nederlandse groenten en kip en het pittige eten hier zit een wereld van verschil. En daar heeft mijn buik nog een beetje moeite mee, maar dat komt vanzelf wel!

IMG_2829
Na wat gezellige internationale kaartspelletjes zijn we gaan slapen. De lange busreis had ons allemaal erg moe gemaakt, ondanks dat we allemaal bijna de hele tijd sliepen. We sliepen in een super schattig kamertje met een ventilator, onder een klamboe en geen deuren. Ik was bang om niet te kunnen slapen omdat in zo gewend ben aan de stilte in Nieuwleusen. Ik heb verrassend lekker geslapen met mijn oogkapje en oordopjes.

Dag 9 Ho Chi Minh City, Vietnam
Na een heerlijk ontbijt van de mensen waar we hebben overnacht zijn we om 7.30 met de boot vertrokken voor de floating markets. Bijzonder om te zien hoe gemakkelijk de mensen hier met een bootje overweg kunnen. Ze creëren hun eigen tactieken door bijvoorbeeld te roeien met hun benen. Het was een open meer waarop mensen met hun boten allerlei spullen verkochten: watermeloen, groente, ananas en de overheerlijke ice coffee. Dat is eens wat anders dan de markt in Nieuwleusen op zaterdag.

3B3660F7-8A57-4C5D-9E16-BC989B599A6D18D74586-A56A-440B-AAC4-94D6538DE746
Rond 10 uur zijn we vertrokken met de bus naar onze volgende bestemming: Ho Chi Minh City. Rond 2 uur kwamen we hier aan en hebben een rondleiding gekregen door deze stad. Vervolgens hebben we de Ban Market bezocht en hebben street food gegeten.

Dag 10 Ho Chi Minh City, Vietnam
'S ochtends vroeg zijn we vertrokken naar de CuChi tunnels. Hier gingen de mensen doorheen gedurende de oorlog. We kregen de mogelijkheid om zelf te schieten en natuurlijk greep ik deze kans. Dat was echt super vet!

IMG_3052
We mochten zelf ook door de tunnels lopen. Één tunnel was 20 meter en daar konden we doorheen gaan. Echter kreeg ik het al spaansbenauwd bij het zien van het kleine gat dus daar ben ik no way ingegaan.

Die middag zijn we naar het oorlogsmuseum geweest. Dit was heel indrukwekkend. Er werd echt tot op detail beschreven hoe de mensen hier gemarteld werden. Een voorbeeld: ze werden 40 cm boven het vuur gehangen totdat ze helemaal waren verbrand. Kan er niet bij dat er zulke mensen bestaan.

'S avonds zijn we voor het eerst met de nachttrein gegaan naar Nha Trang. Dit was een hele belevenis maar het viel me uiteindelijk mee. Heb niet veel geslapen omdat ik steeds bang was dat we het treinstation zouden missen. But i made it to Nha Trang. Hierover meer in mijn volgende blog.

Dit was het weer voor nu. Tot snel!

Liefs, Kelly

1. Tjerk:
    19 maart 2017
    Haha, heel herkenbaar
  2. Giny:
    19 maart 2017
    Wauw kelly wat weer mooi geschreven ik kijk er altijd naar uit zulke mooie verhalen liefs mama