Dag 20 tot en met 22

31 maart 2017 - Vang Vieng, Laos

Het vliegtuig naar Laos, nog steeds genieten van het fijne voedsel hier, de bombies op het land, tuben, kajakken en de prachtige Blue Lagoon. Dag 20 tot en met 22 in Laos.

Dag 20 Vientiane, Laos
Al vroeg zijn we vertrokken naar het Ho Chi Minh Mausoleum. Hier ligt het lichaam van president Ho Chi Minh. Er was een enorme wachtrij van zeker wel 2 uur. Deze wachtrij moest gedurende 2 uur twee aan twee zijn. Het was heel strikt en er waren enorm veel bewakers. Het was heel indrukwekkend om dit lichaam te zien. Het lichaam werd bewaakt door ongeveer 6 bewakers rondom het lichaam. Het was een lange ochtend, maar dat was het zeker waard.

Vervolgens hebben we in het hotel onze spullen gepakt en hebben we uitgecheckt. Toen hebben we genoten van onze laatste Vietnamese ice coffee want om 4 uur vertrokken we met het vliegtuig naar Laos.

De vlucht duurde maar 50 minuten dus het was letterlijk opstijgen en landen. Aangekomen in Laos was het weer even een temperatuurschok. Vietnam was heel koel maar Laos is weer warm en plakkerig, maar zeker Oke!

Aangekomen in het hotel in Laos hebben we een rondje gedaan door de grote markt in Laos. Deze was ontzettend groot en leek geen einde aan te komen. Vervolgens gingen we uit eten maar omdat mijn buik nog steeds niet helemaal werkte besloot ik lekker op tijd in bed te duiken.

Dag 21 Vang Vieng, Laos
Om 8.30 gingen we met de tuk tuk een gebouw, een tempel en een museum over de 'bombies' in Laos. Het gebouw en de tempel waren mooi om te zien maar het meest indrukwekkend vond ik wel het museum. Bizar hoeveel slachtoffers er tot op de dag van vandaag vallen door de bombies die nog steeds ergens verstopt zijn sinds de oorlog. De mensen die op het land werken riskeren elke dag hun leven doordat er nog steeds veel bommen verstopt zijn in het land. Maar deze mensen moeten wel want anders komt er geen brood op de plank. Heel indrukwekkend hoe het voor hun elke dag een risico is om te werken.

Rond 12 uur zijn we met de bus vertrokken naar Luang Prabang. De busreis duurde 4 uur en zijn onderweg gestopt voor de lunch. Bij de lunch werd mij de dagenlange buikproblemen en het vele verliezen van vocht en voeding teveel. Ik heb de rest van de middag op bed gelegen en zoutwater gekregen. Dit hielp gelukkig heel goed!

Dag 22 Vang Vieng, Laos
Ondanks dat ik me nog niet helemaal tip top voelde ben ik vandaag toch meegegaan. Dit is echt een van de mooiste dingen van de trip dus die wou ik zeker niet missen. Vandaag gaan we tuben in een grot (in het donker) 10 kilometer kajakken door de rivier en naar de Blue Lagoon. Het tuben was echt ontzettend leuk maar ook eng! Het was in een grot dus je had geen idee waar je heen ging. Af en toe mochten we onze lampjes aan doen om de grot te zien maar verder was het helemaal donker.

Vervolgens gingen we 10 kilometer kajakken door de rivier die best pittig was en veel stroming had. 3 keer raden wie er dan ook als enige van de vier omsloeg? ME! Dit was niet zo heel erg want 10 kilometer kajakken in de brandende zon was best wel warm.
Na het kajakken gingen we met een busje naar de Blue Lagoon. Dit is prachtig blauw water waar je vanuit een hele hoge boom (10 meter) in kan springen. Natuurlijk wou ik dit gelijk met al mijn goede moed doen maar eenmaal boven begon ik hem toch een beetje te knijpen. Ik heb het uiteindelijk gedaan en het was zo vet! Het is hoger dan je denkt en wanneer je springt krijg je helemaal zo'n gevoel in je buik maar eenmaal gesprongen geeft het echt een kick!

Die avond hebben we met z'n allen gegeten en hebben we de bars in Laos bezocht! Super gezellig maar geen alcohol voor mij want morgen staat ons een busreis van 7 uur te wachten door hobbelige bergen en vele bochten. Ik denk niet dat ik dan een kater kan gebruiken!