Dag 23 tot en met 27

4 april 2017 - Chiang Mai, Thailand

3 Dagen lang aan het reizen geweest en daarom een blog van 4 dagen in Laos en Thailand met eindelijk weer een bezoekje aan een sportschool, de prachtige Kuang Si Waterfal, een 20 uur lange boottocht, back to basic in een homestay en verdwaald in Chiang Mai.

Dag 23 Luang Prabang, Laos
Vandaag was niet een hele spannende dag. Om 8.30 zijn we vertrokken met de bus voor een 7-urig lange busreis door de hobbelige bergen. Dit was zeker geen pretje en behoorlijk eng. De wegen waren super smal waardoor je elke keer moest stoppen wanneer een auto passeerde. Helaas hebben deze smalle wegen er ook voor gezorgd dat we een hond hebben aangereden. Ik vond het zo erg, maar met die smalle wegen heb je geen keus omdat je niet kan ontwijken. Nu mis ik mijn eigen hondje zo erg.
Tussendoor hebben we een stop gemaakt met een prachtig uitzicht en een hele mooie foto rijker.

IMG_3250
Rond 4 uur kwamen we aan in Luang Prabang en hebben we een rondje gemaakt door de stad. Vervolgens hebben we ons even opgefrist en eindelijk weer genoten van 'normale' WiFi. Vervolgens hebben we met z'n allen gegeten en was het plan om daarna de Night Market te bezoeken. Echter vielen en 3 regendruppels en was dat voor de mensen van de markt genoeg om direct alles in te pakken en weg te gaan. Lekker op tijd naar bed dus!

Dag 24 Luang Prabang, Laos
Om 5 uur ging de wekker om een traditie van de Mongs bij te wonen. Met een bakje rijst gingen we langs de weg zitten om de Mongs wat rijst te geven. Dit doen vele mensen en zorgt er dus voor dat de Mongs genoeg rijst hebben voor een hele maaltijd. Deze maaltijd gaan ze gezamenlijk met z'n allen opeten om 11 uur en verder mogen ze voor de rest van de dag dan niks meer eten. Het was leuk om mee te maken maar ook stressvol. Ze hebben hier 'sticky rice' en dat betekent dus dat de rijst heel kleverig is. Je weet dan wel hoe dat gaat als je heel veel mensen heel snel een klein beetje rijst moet geven.

IMG_3256
Vervolgens zijn we weer ons bed in gedoken en ging om 9 uur de wekker weer voor de Kuang Si Waterfall. Natuurlijk moest het weer regenen, want tegenwoordig regent het altijd als we een uitstapje hebben waarbij we kunnen zwemmen. De waterval was prachtig en ik heb heel veel mooie foto's kunnen maken. Ik heb ook gezwommen maar dit was echt ontzettend koud. Me voeten waren bevroren en me lippen waren helemaal paars. Dat dat nog mocht voorkomen in dit warme land.

4806B84B-FE54-4F23-BCC1-E9D08BF9EEE5
Ook konden we de zwarte beren bewonderen bij de waterval. De zwarte beren worden hier gered en opgevangen omdat de cultuur geloofd dat als je zwarte beren eet of drinkt, je sterk wordt. Dit zorgt er dus voor dat vele onschuldige beertjes worden vermoord. Gelukkig zijn er diverse hulporganisaties die zich inzetten om deze beren hiervan te redden.

Bij terugkomst hebben we met z'n allen geluncht. Al bij aankomst in Luang Prabang zag ik een kleine open sportschool en begon het eigenlijk weer een beetje te kriebelen. Ik ben enorm gek op sporten en 3 weken niet sporten had voor mij te lang geduurd. Ik besloot dan ook om even heerlijk mijn hoofd leeg te maken en een uurtje te sporten. Heerlijk was dat!

Rond 9 uur lag ik dan ook uitgeput en voldaan in bed.

Dag 25 Mekong River Homestay, Laos
Om 7 uur zijn we vertrokken voor de helse tocht. 10 uur op een boot, vervolgens overnachten in een traditionele homestay en vervolgens weer 10 uur met de boot. Dat betekent 3 dagen geen WiFi, geen elektriciteit en geen douche. Even back to basic. Daarnaast zijn de boot en ik totaal geen vrienden dus daar zag ik erg tegenop.
De bootreis was lang maar viel mij enorm tegen. De stoelen waren heerlijk en er waren zelfs bedden waarvan ik zeker gebruik heb gemaakt. Ik ben begonnen aan een nieuw boek die ik, jawel in het Nederlands, gevonden heb in het hotel in Hanoi. Daardoor ging de tijd aardig snel.

Rond 4 uur kwamen we aan bij de homestay waar we die nacht gingen slapen. Nouja slapen, om 5 uur zouden we weer vertrekken met de boot. De homestay was enorm indrukwekkend. Bizar om te zien hoe deze mensen leven. Een houten hutje zonder deuren, geen speelgoed of speeltuin voor de kinderen, honderden dieren en (bijna) geen elektriciteit. De kinderen waren dan ook heel blij met onze komst.
Ik had glow in de dark sticks gekocht bij de supermarkt voor de kinderen en daar waren ze zo blij mee. Urenlang hebben ze met die dingen in de lucht gegooid. Het gaf me zo'n goed gevoel om iets voor hun te kunnen betekenen.

IMG_3284
Van slapen kwam niet veel omdat we op de grond moesten slapen, geen deur hadden in het huisje en allemaal dierengeluiden hoorden. Maar ondanks dat was het een hele bijzondere ervaring.

Dag 26 Chiang Khong, Thailand
Om 5 uur 's ochtends zijn we met de boot vertrokken terug naar Thailand. De laatste dagen gaan nu en en langzaam komt de eindbestemming in zicht. We hebben zo'n leuke groep en ik zie er dan ook erg tegenop om afscheid te nemen vrijdag. Ik ga dan nog niet naar huis maar nog door naar Maleisië en Singapore voor twee weken.
De tweede bootreis naar Thailand duurde weer 10 uur. We waren allemaal erg moe dus hebben heel veel geslapen. De laatste uurtjes waren zwaar omdat we al zo'n 20 uur op de boot hebben gezeten de laatste dagen. Ik kan geen boot meer zien.

Rond 6 uur kwamen we aan in het hotel en om 7 uur gingen we alweer uit eten. Even rustig bijkomen zat er dus niet in. Ook hadden we besloten een avondje uit te gaan maar toen iedereen het eten op had zat er weinig puf meer in. En aangezien de wekker 6 uur weer ging vonden we het rond 10 uur al wel mooi geweest. Eindelijk weer fris douchen en slapen in een normaal bed: heerlijk!

Dag 27 Chiang Mai, Thailand
Rond 6.30 zijn we vertrokken voor een 5-urige busreis naar Chiang Mai: dé plek waar we eindelijk de olifantjes kunnen zien. We hebben er allen bewust voor gekozen om naar een plek te gaan waar de olifantjes op een juiste manier worden behandeld. Dat betekent dat op de olifantjes die wij gaan zien niet wordt gereden o.d. We mogen de olifantjes voeren en wassen maar verder niet. Dat voelt goed want het is soms vreselijk om te zien hoe de dieren hier worden behandeld.

Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt bij de White Temple. Dit is echt het mooiste gebouw wat ik ooit heb gezien. Het was zo wit dat m'n ogen er pijn van deden. Ook was het zo wit dat ik het prachtige gebouw nauwelijks op de foto kon krijgen, maar ik heb het geprobeerd:

FB4CEC83-FB14-4803-8623-0C3917EAC73D
Om half 1 kwamen we aan in Chiang Mai en gingen we met z'n allen lunchen. Daarna hadden we een vrije middag. Na 3 dagen alleen op mijn kont te hebben gezeten had ik enorm de behoefte om te gaan hardlopen en dat heb ik dan ook gedaan. Zonder succes. Het resultaat was 30 minuten rennen en 1,5 uur zoeken naar het hotel. Dat was nog meer zweten dan het hardlopen zelf maar uiteindelijk heb ik het gevonden.
Vanavond gaan we met z'n allen eten op de Night Market en een ladyboy show bij wonen. Daar ben ik super benieuwd naar! Ennn.... morgen ga ik naar de olifantjes!

Daarover meer in mijn volgende blog. Tot snel!
Liefs, Kelly

1. Greidanus Goudappel:
    11 april 2017
    Goedemiddag evert, wat een lastige sait hier ik moest een paar keer klikken voordat ik bij jou verhaal kwam maar heel leuk allemaal wist niet dat er zoveel in duitland te doen was ga je nog naar het zwartewout? Heel veel liefs en gr. GG